Augusto Boal brazil színházi szakember, rendező, politikus és „népművelő” színházi technikáit, módszereit ismerik és használják szerte a világon. Fórum Színháza a nézők bevonására és aktív részvételére épülő színházi forma, mely sajátos dramaturgiájánál fogva különösen alkalmas pedagógiai célokra.
Tanulmányomban áttekintem a Fórum
Színház kialakulásának történetét, megvizsgálom, milyen művészi és pedagógiai
szemlélet határozza meg Boal munkásságát, és milyen szabályok szerint működik a
Fórum Színház. A Fórum drámamodell elemzésénél arra a kérdésre keresek választ,
hogy milyen dramaturgiai jellegzetességek teszik alkalmassá a Fórum Színházat
arra, hogy alkalmazzuk az oktatásban.
A Theatre of the Oppressed
(1979) című, színházesztétikai nézeteit összefoglaló könyvében Boal
ismerteti a Fórum Színház kialakulásának történetét.
1973-ban a perui kormány
meghívására Boal részt vett egy az analfabétizmus megszüntetésére irányuló
nemzeti programban, amikor is a 14 millió lakosú Peruban mintegy 4 millió
felnőtt művészeti oktatóprogramok segítségével tanult anyanyelvén valamint
spanyolul írni-olvasni. Boal szerepe az volt, hogy megtervezte és
lebonyolította azokat a kísérleteket, melyeknek során a színház
kifejezőeszközeivel ismerkedtek olyan emberek, akik azelőtt soha semmilyen
formában nem találkoztak színházzal.
Koncepciójának kiindulópontját
úgy fogalmazta meg, hogy „a színház olyan nyelv, mely alkalmas arra, hogy bárki
használja, akár van művészi tehetsége, akár nincs” (Boal, 1979: 121). Az volt a szándéka, hogy a programban
részt vevő egyszerű embereknek megtanítsa a színház nyelvét, azért, hogy azok
képesek legyenek – a beszéden kívül – drámai cselekvéssel is kifejezni magukat.
Ennek a tanulási folyamatnak fő célkitűzése, hogy a nézők a színházi előadás
passzív befogadása helyett váljanak a drámai cselekményt aktívan befolyásoló,
megváltoztató úgynevezett „játszó-nézőkké” (spect-actors: Boal
szójátéka, a spectator/néző és az actor/színész szavak
összevonásával), vagyis a közönség cselekvő résztvevője legyen a színházi
eseménynek.
Boal meggyőződése, hogy ha valaki
egy fiktív színpadi történet főszereplőjeként megpróbája megváltoztatni
kilátástalannak tűnő helyzetét, és ez a kísérlet a darab képzeletbeli világában
sikerül, akkor az átélt élmény cselekvési mintát ad a nézőknek, és elősegíti,
hogy a valóságban is kézbevegyék sorsuk irányítását. Boal úgy fogalmaz, hogy a
„játszó-nézők” színpadi akcióit valóságos cselekvéseik főpróbájaként lehet
felfogni.
Ahhoz, hogy nézőből résztvevővé
válhasson, a „játszó-nézőnek” meg kellett tanulnia a színház nyelvét, el
kellett sajátítania a színház kifejezőeszközeit. Boal kidolgozott egy, a nézők
aktív részvételére épülő színházi foglalkozás-sorozatot, melynek első fázisa
egy test-tudatot és mozgáskészséget fejlesztő játékos tréning volt. Ezt követte
az „állókép-színház” technika, melyben a résztvevők gondolataikat emberi
testekkel létrehozott állóképekkel jelenítették meg. A következő fázisban a
résztvevőket bevonták a „drámaírásba”: a nézők ötletei és szóbeli utasításai
alapján a színészek improvizációs módszerrel hoztak létre színdarabokat. Ez az
úgynevezett „szimultán dramaturgia”, melyben a nézők által felvetett problémára
színészek és nézők együttesen kerestek megoldást. A negyedik fázisban (ez
tekinthető a Fórum Színház ősének) a nézők saját problémáikról meséltek igaz
történeteket, ezeket a színészek eljátszották egy lehetséges megoldással, majd
újrajátszották a jeleneteket, és kipróbálták a nézők különféle megoldási
javaslatait.
Érzékelhető a leírásokból, hogy
ezek a játéktechnikák rendkívül magas szintű improvizációs készséget igényelnek
a színészektől. Sem a szimultán dramaturgiában, sem az ős-Fórumban nincs a
hagyományos színházi értelemben vett próbaidőszak, még a darabot is a nézők
aktív közreműködésével, menet közben alakítják ki. „Próbáról” is csak abban az
értelemben beszélhetünk, hogy a társulat a közönség szeme láttára kísérletezi
ki, hogy a darabot formáló egy-egy ötlet, megoldási javaslat működik-e a
gyakorlatban. Különös figyelmet érdemel, hogy Boal nagyon sokszor nem a saját,
képzett színészekből álló társulatával dolgozik, hanem pedagógusokkal,
népművelőkkel vagy szociális munkásokkal, akiket a programot megelőzően ugyanezekkel
az improvizációs módszerekkel készít fel a szereplésre.
A Boal módszereivel foglalkozó
szakirodalomban visszatérő téma, hogy vajon a meghatározott céllal, és a
konkrét helyzetnek megfelelően kidolgozott technikák alkalmazhatók-e más,
lényegesen eltérő körülmények között. A másik gyakran felmerülő kérdés, hogy
pontosan kell-e követni a szabályokat, vagy Boal technikái elég rugalmasak
ahhoz, hogy változtatásokkal más célokra is használni lehessen őket. A Playing
Boal (1994) című kötetben Diamond, Schweitzer, Feldhendler, Cohen-Cruz,
Schutzman, Salverson és Fisher beszámolói azt igazolják, hogy Boal módszereit
szerte a világon, a legeltérőbb körülmények között, sokféle emberrel és célra
használták már eredményesen, olyan területeken például, mint a csoportterápia,
a politikai és az amatőrszínház, szociális munka vagy a feminista pedagógia.
Thompson (1999) munkatársaival együtt a börtönviseltek rehabilitációs
foglalkozásaiba építette be a Fórum Színházat.
Boal a legnagyobb hatást a
nagy-britanniai pedgógiai célú színházi mozgalomra, a TIE-ra (Theatre in
Education) gyakorolta. Vine (1993), Oddey (1994) és Campbell (1994)
tanulmányaiból kitűnik, hogy a Fórum Színház filozófiájára és technikáira sok
jelentős TIE program épült, ugyanis a TIE és Boal művészetfilozófiája és
pedagógiai szemlélete között nagyon sok rokon vonás fedezhető fel.
Boal nyugtalan és dinamikus
művész, aki állandóan keresi a világ jobbításának lehetőségeit, színházi,
pedagógiai, polititkai vagy éppen terápiás eszközökkel. Vallja, hogy a művészet
feladata nem csak az, hogy megmutassa, milyen a világ, hanem választ kell adnia
arra is, hogy miért ilyen, és hogyan lehet átalkítani (Boal, 1992: 47).
Schutzman és Cohen-Cruz (1994)
úgy látják, hogy Boal tevékenységének legjellegzetesebb vonása a politikai
elkötelezettség, Chris Vine (1993) szerint pedig Boal elsősorban színházi
újító, aki a hagyományos színházi formák és a színész-néző kapcsolat
megváltoztatására törekszik.
Boal egész munkássága azonban
nem értelmezhető sem politikai, sem művészi kategóriák szerint. Politikai
gondolkodása sokat változik az idő múlásával, és rendezőként nem alakít ki
jellegzetes, egyéni színházi stílust. Amikor új kifejezőeszközökkel
kísérletezik, ezek sokkal inkább új pedagógiai módszerek, mint művészi
újítások. Technikákat talál ki, amelyek segítségével a legszélesebb rétegek
számára teszi hozzáférhetővé a színházművészetet, módszerei által olyan emberek
ismerik meg a színházat, akik különben soha a közelébe sem kerültek volna. Boal
hisz a művészet demokratizmusában:
„Azt hiszem,
a varázslók, miután elkápráztattak bennünket a varázslataikkal, meg kellene
tanítsák nekünk a trükkjeiket. A művészeknek is így kellene: először alkossunk,
azután tanítsuk meg a közönséget is az alkotásra, arra, hogy hogyan kell
művészetet csinálni, azért, hogy azután mindannyian együtt élvezhessük a közös
alkotást.”
(Boal, 1992: 29)
Ez a szemlélet hatja át Boal
egész munkásságát. Színházzal nevel, és színházra nevel, azt akarja elérni,
hogy az emberek képesek legyenek a saját problémáikat egy színházi esemény
aktív részeseiként vizsgálni, és közben tanulják is meg a színház nyelvén
kifejezni magukat. Boal elsősorban művészetpedagógus, tanár-rendező, vagy úgy is
mondhatnánk, hogy színházpedagógus.
A Fórum Színház is pedagógiai
célokat valósít meg a színház eszközeivel. A programok nézői „cselekvően
tanulnak”, képzeletbeli helyzetekbe lépnek be játszani, hogy belülről ismerjék
meg a felvetett problémákat, és kísérletezzenek a lehetséges megoldásokkal.
Tanulmányozzák az emberi viselkedést, az emberek közötti kapcsolatokat, az alá-
és fölérendeltségi viszonyok bonyolult működését, közben persze megismerik a
színjátszást, gyakorolják a szereplést, a szerep logikája szerinti cselekvést
és a drámai gondolkodást. Ezek a nevelési és művészetpedagógiai célok
megegyeznek a drámapedagógia és a Theatre in Education (TIE) céljaival.
Boal pedagógiai nézeteinek
kialakulására Paulo Freire (1970) nevelésfilozófiája, a „tranzitív tanulás”
elve hatott, melyben a tanuló nem passzív befogadója az elsajátítandó
ismereteknek, hanem a tanulási folyamat aktív résztvevője, alakítója. A tanuló,
a tanárral együtt felelős a tanulás eredményességéért, és cselekvően vesz részt
a tervezésben és az értékelésben is.
Ebben a pedagógiai rendszerben a tanár nem a tudás egyedüli birtokosa és
forrása, hanem segítőtárs, aki közös megegyezés alapján irányítja a munkát.
Boal pedagógiai szemlélete sok szempontból rokon a drámapedagógia és a TIE nevelésfilozófiájával. Azonos az aktív részvétel, a „cselekvő tanulás” elve, és a megváltozott – egyenrangú együttműködést igénylő – tanár-diák, illetve színész-néző viszony. A reflexió mint a tanultak elmélyítésének, tudatosításának eszköze ugyancsak megtalálható mindhárom módszertanban. A drámapedagógia „tanulási szerződése” (Neelands, 1984) a Fórum Színházban is megjelenik, olyan formában, hogy a játékszabályokat a program megkezdése előtt megismerik a játszó-nézők, és megtudják, hogy azért nézik az előadást, hogy utána segítsenek megoldani a főhős problémáját. A játékszabályok és az elvárások előzetes tisztázása segíti a látottak minél mélyebb átélését és megértését, valamint az aktív bekapcsolódást a játékba. Ez a szempont nagyon nagy hangsúlyt kap a drámapedagógiában (lásd: Kitson és Spiby, 1997) és a TIE-ban is (lásd: O’Toole 1976 és 1992).
A klasszikussá vált Fórum Színház – amelynek tapasztalatait Boal a Games for Actors and Non-Actors (1992) című könyvében foglalja össze – a következő formában és szabályok szerint terjedt el a világban.
A „színészek” (nem
feltétlenül hivatásos színészek, Boal sokszor erre a konkrét feladatra
felkészített pedagógusokkal, népművelőkkel vagy szociális munkásokkal dolgozik)
bemutatnak egy improvizációs módszerrel közösen létrehozott színdarabot, ez az
„anti-modell”. A darab meghatározott, nem túl nagy létszámú közönség
számára készül, és olyan problémáról szól, melyről az alkotók tudják, hogy
közelről érinti leendő nézőiket. A darab központi figurája, a „főhős”
vagy „protagonista” „nyomasztó helyzetbe” kerül, amit egy másik
szereplő, az „elnyomó” („oppressor”) agresszív viselkedése okoz. A főhős
megoldhatatlan „problémája” „válsághoz” vezet, ezzel végződik a
bemutatott darab. A program ezt követő, úgynevezett „Fórum” részében a „Joker”,
a program műsorvezetője, aki a társulat és a közönség közötti összekötő kapocs
szerepét tölti be, ismerteti a játékszabályokat és megkéri a nézőket, hogy
segítsenek megoldani a főhős problémáját. Amikor a társulat újra eljátssza
a darabot, a nézők közül bárki bármelyik pillanatban megállíthatja az előadást
„Stop!” felkiáltással, és a főhős szerepébe lépve eljátszhatja
saját ötletét, kipróbálhatja elgondolását a főhős helyzetének javítására. A „játszó-néző”
„beavatkozásával” módosíthatja a főhős viselkedését, cselekedeteit és
szavait, és ennek megfelelően változik a darab cselekményének menete. A főhős
szándékát, motivációját valamint a szituáció adott körülményeit azonban (hol,
mikor, kik, milyen viszonyban és milyen körülmények között) nem lehet
megváltoztatni! A többi szereplő feladata, hogy úgy alkalmazkodjanak az új
változathoz, úgy improvizáljanak, hogy egyúttal következetesek
maradjanak figurájuk jelleméhez, és továbbra is próbálják megvalósítani a figura
eredeti szándékát. Egy-egy kérdéses helyzetet vagy jelenetet több játszó-néző
is kipróbálhat, és a játékot vezető Joker a közönség véleményének
figyelembevételével dönti el, hogy melyik új változat javított a főhős
helyzetén, és melyik vezet a probléma megoldásához. Ha több jó megoldási
javaslat érkezik, a Joker választja ki a dramaturgiailag legmegfelelőbbet, és a
játék ebben az irányban halad tovább. A játszó-nézők csak a protagonista
szerepét vehetik át, a többi szereplő helyett nem léphetnek be játszani.
Látható a szabályokból, hogy a
Fórum Színház sok mindenben eltér egy hagyományos színházi előadástól. Nem csak
arról van szó, hogy az előadást a program második részében mégegyszer
eljátsszák, vagy hogy a nézők bekapcsolódnak a színpadi eseményekbe, hanem maga
az alkotó folyamat is alapvetően más. Drámaírók által megírt színdarabok
színrevitele helyett a Fórum Színház társulata közösen, improvizációs
módszerrel és meghatározott dramaturgiai szabályok szerint alakítja ki az
alap-darabot, és ennek a darabalakító folyamatnak rendkívül jelentős szerepe
van az egész program sikerében.
Mindenekelőtt meg kell határozni,
hogy kiknek, milyen összetételű közönségnek készül a program, ugyanis már a
darab témáját is aszerint kell kiválasztani, hogy mi felel meg leginkább a
nézők érdeklődésének és életkorának. Másról kell játszani felnőtt közönségnek,
és megint másról gyerekeknek. A tízéveseket nem ugyanolyan problémák
foglalkoztatják, mint a tizenhárom vagy tizenötéveseket, és ha a társulat azt
akarja, hogy a nézők beálljanak játszani, a főhős (a protagonista)
figuráját is olyanná kell alakítani, hogy az adott közönség azonosulni tudjon
vele.
Az alap-darab szerkesztésénél
elsőként azt a nyomasztó helyzetet kell kitalálni, amelybe a főhős
kerül, és ami a darab végén válsághoz vezet. A Fórum Színház céljaira nem
felelnek meg a fizikai erőszakot tartalmazó helyzetek, melyekben a főhősnek
nincs más választása, mint a viszont-erőszak vagy a pusztulás. Még akkor is, ha előre látható, hogy a
történtek elkerülhetetlenül tragédiába torkollnak, az alap-darab csak addig
mutathatja be az eseményeket, ameddig még megállíthatók vagy megváltoztathatók,
mert a Fórum Színház egyik legfontosabb dramaturgiai szabálya, hogy még legyen
alternatíva. Ugyanis egy halott főhős sorsán már nem tudnak változtatni a
játszó-nézők.
Ez a dramaturgiai szabály Boal krízis-elméletéhez
kapcsolódik. Definíciója szerint a krízis az az állapot, mely egyszerre
tartalmazza a veszélyt és a főhős választási lehetőségeit a válság elkerülésére
(Boal, 1998). Az alap-darabban be kell mutatni a válsághoz vezető események
teljes sorát, valamint azokat a döntéseket, melyek belesodorják a protagonistát
a megoldhatatlan helyzetbe. A játszó-nézők várhatóan a választási
lehetőségeknél fognak beavatkozni, hogy a főhős „rossz” döntései helyett más
lehetőségeket próbáljanak ki. Mivel minden változtatási javaslat más-más
irányba viheti a cselekményt, ezeket a lehetőségeket érdemes előre
végiggondolni, és már eleve beépíteni a készülő alap-darabba. Minél több
lehetőséget nyújt az anti-modell a játszó-nézőknek a beavatkozásra, annál
sikeresebb lehet a program Fórum-része.
Boal (1992) szerint a Fórum
sikere nem azon múlik, hogy végül megoldják-e a főhős problémáját, vagy sem,
sokkal fontosabb, hogy minél több nézőt játékra serkentsen, hogy különféle
lehetőségeket lehet egymással szembeállítani és kipróbálni. A játékot vezető
Joker feladata, hogy a nézőkkel együttműködve eldöntse, hogy egy-egy
beavatkozás javítja-e a főhős helyzetét, és melyik az a cselekményszál,
amelyiken érdemes továbbhaladni. A Joker szűri ki és utasítja el az irreális,
„mágikus megoldáshoz” vezető változatokat is. A Fórum Színház a romantikus
happy end-del szemben a reális megoldásokat részesíti előnyben.
A Fórum Színház anti-modellje dramaturgiai
szempontból nagyon egyszerű konstrukció. A drámai alaphelyzet mindig a
szereplők közötti erőviszonyok vegytiszta, könnyen felismerhető képletére
épül: a főhős alárendelt helyzetben van, vagyis alacsony státuszt
játszik, ellenfelei, az „elnyomók” magas státuszt játszanak, vagyis
fölérendelt helyzetben vannak. A konfliktus abból származik, hogy a
főhős ellenfelei visszaélnek fölérendelt helyzetükkel, és ez ütközik a
protagonista érdekeivel. A válságot az erőviszonyok stabilizálódása
okozza: az ellenfelek nem hajlandók „alább adni”, engedni, alacsonyabb
státuszt játszani, a főhős pedig nem képes érvényesíteni érdekeit és
emelni státuszát.
Az anti-modell dramaturgiai
képlete kimondatlanul is azt sugallja, hogy a főhősnek mindig „igaza van”, még
hibái, gyengéi vagy rossz döntései ellenére is, viszont ellenfeleinek „nincs
igazuk”, még akkor sem, ha minden lépésük indokolt, és tulajdonképpen jót
akarnak. A néző érzelmileg kényszerhelyzetbe kerül, nem dönthet szabadon arról,
hogy melyik szereplővel érezzen együtt, a darab felépítésénél fogva kénytelen a
főhőssel azonosulni. Boal megfosztja a közönséget az esztétikai élmény szintjén
meghozott morális döntés jogától – ezt a döntést Boal meghozza a néző helyett
–, viszont cserébe a cselekvő döntés jogát kínálja fel: a néző választása
helyett a résztvevő döntéseit. Nem elégszik meg a közönség érzelmi és gondolati
azonosulásával, azt várja el a játszó-nézőtől, hogy a főszereplő nevében
cselekedjen, és hogy cselekedeteivel hozzon a játék menetét tényleges
befolyásoló döntéseket. A Fórum Színházat az különbözteti meg minden más drámai
modelltől, hogy a darab szerkezetébe szabályként épül be a játszó-néző cselekvő
problémamegoldása.
Megállapíthatjuk, hogy az
anti-modell drámai szerkezetének egyszerűsége nem művészi célokat szolgál. Az
esztétikai értéket gyengíti a szereplők alá-és fölérendeltségi viszonyainak
polarizációja és rugalmatlansága, valamint az, hogy az alaphelyzet túl
átlátszó. Ronthatja a művészi hatást, ha a darab az erőviszonyokat csak egy
szempontból, a szereplők társadalmi helyzete oldaláról láttatja (úgy, ahogy ezt
Boal javasolja), ezért rendkívül nagy szükség van komplex, részletesen
kidolgozott karakterekre, a szereplők árnyalt jellemzésére és egy pszichologiailag
hiteles motivációs rendszerre.
Ami művészi szempontból hátrány,
előnyt jelenthet pedagógiai oldalról. A nézők könnyebben eligazodnak a darabon,
megértik a szereplők szándékait és viszonyait, és az átlátható dramaturgiai
konstrukció elősegíti, hogy a főszereplő hibás döntéseinél bekapcsolódjanak a
játékba. A dramaturgiai modell egyszerűsége nemcsak a közönségnek, a
társulatnak is hasznára van. A dráma „csontvázát” készen kapják, a szabályok
meghatározzák a darabcsinálás lépéseit, és megoldják azt az – egyáltalán nem
egyszerű – kérdést, hogy hogyan vonják be a nézőket játszani. Ez a szerkezet
szinte bármilyen témánál alkalmazható, és egyúttal lehetőséget ad arra is, hogy
a társulat, ügyesen kiválasztott művészi eszközök felhasználásával, jó darabot
és élvezetes előadást hozzon létre.
A Fórum Színház története,
művészeti és pedagógiai szemlélete valamint dramaturgiája elemzése során
világossá vált, hogy Augusto Boal ezzel a hagyományostól eltérő drámai és
színházi modellel egy pedagógiai célú színházi formát hozott létre. Szemlélete
szinte mindenben megegyezik a drámapedagógia és a Theatre in Education
felfogásával, dramaturgiája pedig megoldási receptet kínál arra, hogyan vonjuk
be egy színházi előadás nézőit játszani. A Fórum szabályai meghatározzák,
egyben segítik az improvizácós módszerrel készülő darab kialakítását, ezért egy
Fórum program megtervezése kitűnő dramaturgiai stúdium lehet a résztvevők
számára.
Boal, A. (1979) Theatre
of the Oppressed. London: Pluto Press
Boal, A. (1992) Games for Actors and Non-Actors. London: Routledge. Translated by
Jackson, A.
Boal, A. (1995) The Rainbow of Desire. London: Routledge
Boal, A. (1998) Legislative Theatre. London: Routledge
Campbell, A. (1994) ‘Re-inventing the Wheel –
Breakout Theatre-in-Education’ In:
Schutzman, M. and Cohen-Cruz, J.
eds. Playing Boal, London: Routledge,
(pp.53-63)
Cohen-Cruz, J. (1994) ‘Mainstream or Margin?
– US activist performance and Theatre of the
Oppressed’ In: Schutzman, M. and
Cohen-Cruz, J. eds. Playing Boal.
London: Routledge, (pp.110-123)
Diamond, D. (1994) ‘Out of the Silence – Headlines
Theatre and Power Plays’ In:
Schutzman, M. and Cohen-Cruz, J.
eds. Playing Boal. London:
Routledge, (pp.35-52)
Feldhendler, D. (1994) ‘Augusto Boal and
Jacob L. Moreno – Theatre and therapy’ In: Schutzman,
M. and Cohen-Cruz, J. eds. Playing Boal. London: Routledge,
(pp.87-109)
Fisher, B. (1994) ‘Feminist Acts – Women,
pedagogy, and Theatre of the Oppressed’ In:
Schutzman, M. and Cohen-Cruz, J.
eds. Playing Boal. London: Routledge,
(pp.185-198)
Freire, P. (1970/1996) Pedagogy of the
Oppressed.
Kitson, N. and Spiby,
Neelands, J. (1984) Making Sense of Drama.
Oddey, A. (1994) Devising Theatre: A practical and theoretical handbook.
O’Toole, J. (1976) Theatre in Education.
O’Toole, J. (1992) The Process of Drama.
Salverson, J. (1994)
‘The Mask of
Solidarity’ In: Schutzman, M. and Cohen-Cruz, J. eds.
Playing Boal.
Schutzman, M. (1994) ‘Brechtian Shamanism –
The political therapy of Augusto Boal’ In:
Schutzman, M. and Cohen-Cruz, J.
eds. Playing Boal.
Schutzman, M. and Cohen-Cruz, J. eds. (1994) Playing Boal.
Schweitzer, P. (1994) ‘Many Happy
Retirements’ In: Schutzman, M. and Cohen-Cruz, J. eds.
Playing Boal.
Thompson, J. (1999) Drama
Workshops for Anger Management and Offending Behaviour.
Jessica Kingsley Publishers
Sz. Pallai, Á. (2001) Skills Development
through Forum Theatre Methodology. Unpublished MPhil
Thesis,
Vine, C. (1993) ‘TIE and the Theatre of the Oppressed’
In:
Theatre,
© Sz. Pallai Ágnes, 2002