Tar Gabriella-Nóra
“…hallám pengetni egy szinészi oskola felállítását…”
Színész- és balettiskolák a 18. és 19. századi Erdélyben
Prológus
Tanulmányunkban a 18. és 19. századi erdélyi “színitanoda” jelenségét vizsgáljuk. Konkrét erdélyi kezdeményezéseket veszünk számba, illetve korabeli, elméleti jellegű írásokat vizsgálunk.
Az erdélyi
színitanoda felállításának kezdeményezésében a korszak nyugat-európai példái
minden bizonnyal közre játszottak. Jean George Noverre, Johann Heinrich
Friedrich Müller, Peter Legrand, Friedrich Horschelt, stb. iskolái beleillenek
a korszak azon reformpedagógiai törekvéseibe, amelyeket a “Theaterpflanzschule”
vagy “Theater-Philantropin” divatos fogalmai fémjeleztek, viszont nem mentesek
a korabeli gyermekszínjátszás pénzügyi természetű spekulációitól sem.
A színitanoda
gondolatának első erdélyi fóruma a szebeni Theatral Wochenblatt volt 1778-ban.
Jóval későbbi színházi zsebkönyvek szövegei, illetve az 1841–43-as erdélyi
országgyűlés köré rendeződő színházi viták is arról tanúskodnak, hogy a korai
problémafelvetés ellenére “egy szinészi oskola felállítása” Erdélyben még
sokáig váratott magára.
A gyakorlati megvalósítások között sajátos helyet foglalnak el az 1819-ben alapított kolozsvári zenekonzervatórium, amelynek támogatói és tanárai között Dérynét is ott találjuk, illetve Havi Mihály, kolozsvári színházigazgató 1844-es balettiskolája.
Úgy gondoljuk, hogy erdélyi színésztanodáink, amelyek
az iskolai és a hivatásos színjátszás határmezsgyéjén jelentkeztek, az állandó
színházért folytatott harcban kimondatlanul is a színházi kontinuitás
biztosítékait jelentették.
A
színész(et) európai iskolái
A bécsi
Hoftheater igazgatósága "színházi tánciskoláját" 1771-ben hozta
létre.[1]
Ez a balettiskola a hazai táncosutánpótlást kívánta biztosítani. Működését a
tanoda Jean George Noverre, a francia származású balettmester felügyelete alatt
kezdte meg, s kezdetben tizenhat tanulóval (nyolc kislány és ugyanannyi kisfiú)
rendelkezett.[2] A
növendékeket Frühmann és Heloin balettmesterek naponta oktatták, nekik és
Matthias Hofer hegedüsnek az igazgatóság a tanítást külön megfizette[3]
A balettiskolásokat Noverre elsősorban felnőtt előadásokban hasznosította, de
önálló gyermekbaletteket is komponált számukra.
1772-ben
Heloint Simonet, Hofert Seve váltotta fel a tanításban. Ugyanebben az évben az
igazgatóság egyes gyermekeknek már gázsit is biztosított.[4]
Az iskola legtehetségesebb tanítványa az a kis Marguerite Delphin volt, akinek
eszterházi vendégjátékát Bessenyei György is látta és verset írt róla[5].
1773-ban a tanoda növendékeinek száma
már huszonnégyre gyarapodott, ebből tíz volt kislány, tizennégy kisfiú.
Az európai
színésziskolák sorában időrendben a mannheimi színitanoda következik. Az
intézmény valószínűleg már 1776-ban működött, élén egy Lorenz nevű színész
állt.[6]
Növendékeinek száma tizenkettő volt (nyolc lány, négy fiú), a tizenöt-tizenhat
év körüli gyermekek eredetileg a színház tánccsoportjához tartoztak, akiket
gróf Portia színházi intendáns választott ki a későbbi színházi pályára való
tudatos készülésre.[7] A tanoda
- elméleti, illetve gyakorlati
orientációja révén - a mannheimi színház művészutánpótlását volt hivatott
kinevelni.
A noverre-i
tanoda mellett a korszaknak egy későbbi bécsi kezdeményezéséről is tudomásunk
van. J.H.F. Müller bécsi színész 1779-ben alapított színitanodát, amelynek
történetéről később életrajzában emlékezik meg.[8]
Maga az ötlet tulajdonképpen Lessingtől származott, ő hívta fel Müller
figyelmét a mannheimi iskolára is. A színész mannheimi útját követően magának
II. Józsefnek számolt be tapasztalatairól, aki Müllert egy hasonló bécsi
intézmény tervének kidolgozásával bízta meg.[9]
Tervében ez
utóbbi a tanoda szükségességét mindenekelőtt az átlagszínész műveletlenségével
indokolja, nem elhanyagolandó az sem, hogy szegény szülők gyermekei számára egy
ilyen létesítmény egyben biztos jövőt kínál[10].
Az iskola a színpadi képzés mellett növendékeinek általános műveltséget kívánt
biztosítani. Tanári karként így Müller a következő személyzetet jelölte meg
tervében: egy vallástanár; egy tudós férfiú az
elméleti órák megtartására, a levelezés bonyolítására, a könyvtár
kezelésére, illetve a fiúnövendékek erkölcsi felügyeletére (kisegítővel); egy
nevelőnő a női munkák megtanítására,
illetve a lányok felvigyázására (kisegítővel); egy táncmester; egy jóhírű és
megbecsült színész a próbák vezetésére.[11]
Ugyanakkor javasolja, hogy működési költségeit az iskola nyilvános szereplésekkel
teremtse elő.
Az intézmény
1779. július 15-én kezdte meg színpadi működését a "Zermes und
Mirabella" című előadással. Mivel időközben a császár érdeklődése az ügy
iránt lankadni kezdett, a színésziskolát Müller végül saját költségén hozta
létre.[12]
A sikerek ellenére azonban 1780-ban a színész prológusban kénytelen bejelenteni
a publikumnak a tanoda megszünését.[13]
A közönség gyűjtést indít, II. József az intézményt a nemzeti színházzal egyesíti,
de betiltja a baletteket, amelyek a gyermektársulat fő atrakcióját jelentették.
A mülleri színésziskola végül 1782. február 8-án a "Hamlet"
bemutatójával fejezte be működését. [14]
1783-ban
Münchenben Peter Legrand balettmester alapított tánciskolát.[15]
Az iskola harmincnégy növendékkel rendelkezett, Legrand komoly szerepeket
oktatott, egy Le Fevre nevű táncmester a pantomimeket tanította be.[16]
A gyermekelőadók számára külön baletteket írtak.
Friedrich
Horschelt balettmester táncórái, mellyekkel a művészt a Theater an der Wien
igazgatósága bízta meg, egy nagysikerű gyermekelőadást követően 1814-ben
valóságos gyermekszínházzá nőtték ki magukat. Horschelt nevét az 1810-es
években tulajdonképpen egy magyarországi vendégszereplés tette ismertté, amikor
a művész Esterházy Pál herceg kismartoni esküvői ünnepségén néhány alkalmi
gyermektáncot rendezett színre.[17]
1814-ben Horschelt gróf Pálffy védenceként került a bécsi színházhoz, ahol
alig két év alatt főrendezővé és első
táncmesterré lépett elő.[18]
Szakmai sikerét elsősorban az általa rendezett gyermekbalettek biztosították.
Növendékei rendszeresen színre léptek, 1816-tól a mester szerződésben vállalta
évente három új gyermekdarab megrendezését.[19]
Erkölcstelen afférok miatt azonban I. Ferenc császár 1819-ben betiltotta a
horschelti gyermekbalettet; maga a táncmester 1821-ben végleg elhagyta Bécset.[20]
A
szinitanoda erdélyi elmélete és gyakorlata
Erdélyben
a szebeni Theatral Wochenblatt vetette fel először a színésziskola gondolatát
1778-ban.[21] A
színházi hírlap negyedik száma "Warum giebts wenig gute
Schauspieler?" (Miért létezik kevés jó színész?) című cikkében foglalkozik
a kérdéssel. A cikkíró a minőségtelen színházművészetet a kellő felkészülés
hiányából vezeti le, a helyzet javítására színésziskolák létrehozását ajánlja:
"Es könnten Schulen für das Theater errichtet werden. Hat doch der
Schuster seine Unterweisung, warum nicht auch der Schauspieler?”[22]
Nem véletlenül cseng egybe a színészi képzetlenség mint a tanodaalapítás indoka
J.H.F. Müller korábban ismertetett tervének érveivel, a színpadi előadók tanulatlansága a korszakban
valóban általános problémát jelentett.
Tovább olvasva az
írást: A színésznövendékek számára ezek az iskolák a szükséges elméleti
ismeretek elsajátítása mellett gyakorlati tapasztalatot tennének lehetõvé:
"Man denke sich einen jungen Menschen, (…), der zu seinem natürlichen
Fähigkeiten auch Kenntnisse der schönen Wissenschaften und der mit der Bühne
verknüpften Künste gesammlet… Er wende nunmehro einige Zeit dazu an, seine
Lehrsätze und Erfahrungen mit dem Spiel berühmter Künstler auf National Bühnen
zu vergleichen, und wird es ihm dann wohl fehlen durch Fleiß und Übung den Ruhm
eines Künstlers zu erwerben?”[23]
A gondolatmenet
világos: a színésznövendékeknek mindenekelõtt természetes adottsággal kell
rendelkezniük a színházi pályára. Ezt a veleszületett tehetséget képzés révén a
széptudományokról, illetve szépmûvészetekrõl való elméleti ismereteknek kell
kiegészíteniük. A gyakorlati tapasztalatokat a nagy mûvészek játékának
megismerésére fordított tanulmányutak mélyítik tovább. Az elképzelés nem egy
pontja majd egy évvel később a Müller-féle bécsi színésziskola létrehozásának
tervében is fellelhető. Nem elhanyagolandó az sem, hogy cikkírónk a
színészképzésben az utaztatásnak kiemelt szerepet szán. Csaknem egy évtizeddel
később ezzel analóg elképzelés szólal meg a Hadi és Más Nevezetes Történetek
lapjain is az állandó magyar színtársulatok ügyében: [cél] “a taníttatás és
útaztatás által olly alkalmatos iffjú Magyar Személlyeket készittetni, kikből
jövendőre rendes Jádzók válhatnának a Hazában.”[24]
A korai hazai
problémafelvetés ellenére egy erdélyi színész- vagy balettiskola az itthoni
színházi viszonyok között sokáig nem jöhetett létre. A Theatral Wochenblatt
különben sem a konkrét erdélyi viszonyokra reflektálva fogalmazta meg
felhívását, hanem a színésztársadalom áldatlan viszonyairól általában
elmélkedett. Úgy gondoljuk azonban, hogy a erdélyi színjátszás mélyrétegeiben a
színésszé nevelésnek mégiscsak létezett már az 1770-es években is egy sajátos
fóruma, mégha ez nem is intézményként fejtette ki mûködését. Amikor a
színészetre való tudatos készülést színésziskolák még nem tették lehetõvé, a
felnõtt társulatok keretében történõ gyermekkori fellépések kétségtelenül
iskolázó funkcióval is rendelkeztek.
Felnőtt
társulatokban működő gyermekszínjátszókat az erdélyi források (színházi
zsebkönyvek és színlapok) már az 1770-es
években számon tartanak. Maga a Theatral Wochenblatt is rögzített ilyen jellegű
adatokat a lapjain megjelenő társulati névsorban. A három megnevezett
gyermekszínész közül csupán Franz Rathky neve mellett találunk azonban a gyermeki szerepkörre vonatkozó megjegyzést: e
szerint a kis színész apródokat és kezdő szerepeket alakított.[25]
Véleményünk szerint a névsor "Anfängerrollen" kitétele a gyermekkori
szereplést előiskola jellegében ragadja meg, a gyermekelőadó további
életpályájának jól meghatározott voltát körvonalazza. Folytatva a
gondolatmenetet: Az, aki gyermekként színre lépett, a valamivel később divatozó
színházi zsebkönyvekben helyet kapott a társulati névsorban.[26]
Tehát a korabeli gondolkodás "Thália növendékeit" a felnőtt
színészekkel együtt "társulati személyzetként" tartotta számon, akik
a gyermekkori színpadi gyakorlatot követően később nemegyszer felnőttként is
színészetre adták magukat. Különösen kézenfekvő volt ez a folyamat, ha a
gyermekelőadó egyben színészek gyermeke volt, az erdélyi gyermekszínészek zöme
éppen közülük került ki.[27]
Megjegyzendõ persze,
hogy a gyermekek szerepe elsõsorban a mozgás, mintsem a szöveg szintjén
valósult meg, mégha a gyermekkori fellépések néhány szavas szerepkét is
implikálhattak. A korabeli színházi kritika figyelmét sem kerülte el egyes
gyermekszínészek tevékenysége, egy-egy szerzõ pedig sokszor kimondatlanul is
ráérzett a gyermekkori fellépés iskolázó jellegére. Állításunk alátámasztására
a 40-es évek két színházi tudósításának egy-egy részletét közöljük. A Mult és
Jelen hasábjairól idézünk: “... nem tehetjük, hogy méltó dicsérettel ne emlitsük
az egyik szellemkét igen ügyesen ‘s’ oly kicsi teremtéstõl nem várt bátorsággal
vivõ öt-éves kis B.Berthát, kiben mint halljuk az énekre ‘s átaljában a’
szinészetre nézve igen szép és kitûnõ tehetség csirája mutatkozik, mi hogy gondos
ápolás által kifejlõdjön és a’ szinpad diszére váló gyümölcsöt teremjen,
óhajtandó.”[28] Az
Erdélyi Híradó is írt gyermekszínészekrõl: “Dicsérettel emlitjük a’ kis Telepi
Málit is, ki Smike-ot annyi bensõséggel tudá játszani. Kedvet ‘s igyekezetet
kivánunk Thalia e’ növendékének.”[29]
Lássuk azonban a
konkrét erdélyi művésziskolákat. A kezdeményezések sorában egy, a szó tág
értelmében vett színésziskola az első. Az 1819-ben Kolozsváron alapított
zeneiskolában egyes hangszerek mellett éneket is tanítottak, azzal a
hangsúlyozott szándékkal, hogy növendékeik majdan bekapcsolódhassanak a zenés
színház tevékenységébe. A tanoda tehát a képzésnek finalitást adott, amikor az
elhelyezkedés lehetőséget is felvillantotta neveltjei előtt.[30]
Az intézmény történetének egyes szakaszai akár
kolozsvári színlapok mentén is nyomon
követhetőek. Az "Ének Oskola", ahogy a húszas évek színlapjai
említik, 1819-ben Polz Antal igazgatása alatt nyitotta meg kapuit “mindkét
nemen lévõ Gyermekek” számára, ha azok “10. esztendõn fellyül” vannak, illetve
“ha irni és olvasni tudnak.”[31]
A konzervatorium 1888-as évkönyvében a tanoda létrejöttérõl a következõket
olvassuk: "... intézetünk a nemzeti játékszinnel csaknem egyidejüleg
keletkezett, s 1819-ben, mint muzsikai egyesület alakult meg. Úgy akkor, mint
késõbben, egész 1848-ig a nemzeti szinháznak kiegészitõ s nélkülözhetetlen
társvállalata volt."[32]
Hogy a kolozsvári színház és a zeneiskola között kezdettõl fogva szoros
együttmüködés létezett, mi sem mutatja jobban, mint az, hogy az 1823 és 1826
között Kolozsvárra szerzõdõ Déryné a tanoda növendékei közül kiválasztotta a
legtehetségesebbeket, és õket maga készítette elõ a színi pályára (Botos
Karolina, Seres Trézsi, Borsos Klára, stb).[33]
A huszas évek végén
azonban az iskola müködtethetõsége anyagi okokból kérdésessé válik. Érthetõ,
hogy 1829-ben az “elkezdett Ének Oskola Intézet gyarapítása végett” több
színlap adakozásra kéri fel a közönséget: “... felszollitja, a’ mult
esztendõben némely Hazafiakból egybenállott Társaság-mellynek felügyelete alatt
és költségén, a Tanuló Ifjuság esztendõ olta mostanig tanittatott-, édes
Hazánknak buzgó és a’ szép müvészséget elösegélleni kiváno Fijait é Leányait a’
végett, hogy egy állandó ÉNEKOSKOLA állapithatásán segéd kezeket és hathatos
pártfogásokat nyujtani méltoztassanak. Mellyet ha megnyerni az emlitett
Társaságnak szerencséje lehet, azon esetben az Ének tanittatást továbbra is
folytatni meg nem szünik.”[34]
Úgy tűnik,
létezhettek adakozó pártfogók, mert a harmincas évektől az iskola
"Muzsikai Szorgalom-Társaságként", majd
"Muzsikai-Conservatoriumként" folytatta müködését, amely
"fundussa gyarapítására" újból és újból zenei előadásokat hirdet meg
a kolozsvári színházban.[35]
A színház nemcsak helyet biztosított ezeknek a musicalis académiáknak vagyis
vegyes műsorú hangversenyeknek, de színészei és a zenenövendékek között akár
koprodukciókra is sor kerülhetett. A Mult és Jelen 1845. január 7-én például
Haydn “Teremtés” címû oratoriumának közös színrevitelérõl tudósít: “Mult
pénteken januar 3n adatott a’ kolozsvári Conservatorium által a’ nemzeti
szinházban ‘a’ Teremtés’ nagy oratorium,
három szakaszban Haydn József ismeretes remekmûve. Az elõadás
pontossága, a’ conservatorium fáradhatatlan munkás igazgatójának t. Ruzicska
György urnak nagy becsületére vált. Éneklõk voltak Szerdahelyi (Adám),
Szerdahelyi Nelli (Éva) továbbá Lukács Antónia, Havi mint árkangyalok, ‘s
némely nevendékei a’ conservatoriumnak, kik közzül F.T-t és Br. P-t méltó
dicsérettel emlithetjük.”[36]
Az iskola kórusa többször is közremûködött színházi elõadásokon.[37]
Mégha
az énekiskola nem is kimondottan színésztanodaként fejtette ki tevékenységét, a
korabeli források többször ráéreztek az intézmény pozitív szerepére a színház
fejlődésében, vagyis annak zenei utánpótlást biztosító voltára. Az, a Kolozsvár
című újság hasábjain az 1880-as években napvilágot látó cikksorozat, amely a
hetvenes évek kolozsvári színházát mutatta be, maga is szoros összefüggést lát
a kolozsvári énekes színház fejlődése a helyi zeneiskola alapítása között:
“Midőn (1821ben) megnyilt az állandó szinház, aristocratákból álló fényes
társaság játszta, első előadásul, Körner ’Zrinyi’-jét. Midőn (ugyancsak a
huszas években) megalakult a Zene-Conservatorium Bánffy gubernator volt az uj
társaság védnöke s a főrangu körökből telt ki a közreműködők nagy része... A
Conservatorium (akkor még ‘Mu’sikai Társaság’) produkálta, saját tagjaival, az
első operaelőadást Kolozsvártt. Szolgáltatott a szintársulatoknak mindenféle
segélyt, hogy operát tarthassanak...”[38]
Miközben Kolozsváron
zenekonzervatórium működik, az erdélyi színésziskola elmélete az 1841–43-as
erdélyi országgyűlés körül újra felbukkan. A javaslat Vachot Imre tollából
származik, s 1842. június 21-én Szózat Erdély’ nemzeti szinházának ügyében
címmel az Erdélyi Híradó lapjain látott napvilágot: "A’ Magyarhonban
megalapított nemz. szinháznak egyik legnagyobb hiánya: a’ szini oskola
(conservatorium), melly nélkűl a’ még bölcsejében szendergő magyar szinészetnek
nincs alapja, nincs éltető erejü gyökere. Erdélynek most hatalmában állna e’
hézag betöltését, eleinte bármilly kisded alakban is, jótékonyan megkezdenie,
hatalmában állna a’ szini pályára hivatással biró fiatal egyéneket valódi
müvészekké képeztetnie, a’ folytonos ápolás érlelő melegével egy derék szinészi
sarjadékot (succrescentiát) életbe hoznia, fentartania. A’ két testvérhazában
egy valami tökélyes szerkezetü szini oskola létesítéséről most még ugyan
álmodni sem lehet; azonban Erdélyt jelenleg a’ legszebb alkalom hivja föl arra,
miszerint bizonyos, meghatározott alapítványok utján legalább egy-két fiatal
tehetség kimüveltetését eszközölné, minek üdvös hatása megbecsülhetlen értékü
leendene.”[39]
Vachot finom
érzékkel ismerte fel, hogy a megfelelő színészutánpótlás, voltaképpen a magyar
színházi élet kontinuitása, csak egy színitanoda révén biztosítható. Az erdélyi
kezdeményezés kapcsán az aktuális magyarországi színházi viszonyokra való
reflektálás gyakori írói eljárás, amit más szövegek esetében is majd látni
fogunk. A színészetre való veleszületett tehetséget mint a nevelés
előfeltételét az 1778-as Theatral Wochenblatthoz hasonlóan Vachot is
hangsúlyozza, ez az adottság azonban az erdélyi színjátszás számára csak gondos
képzés révén hasznosítható. Jól átgondolt, korszerű tervezetet sejtet egy
ösztöndíjalapítvány szorgalmazása. Vachot nem a színésziskolák európai
modelljének meghonosítását szorgalmazza, hanem az erdélyi viszonyokhoz mérten
azok helyi változataként tehetséggondozó alapítvány létrehozását javasolja. A
terv, noha az országgyűlés a teljes ajánlatot elfogadta, uralkodói szentesítés
miatt végül nem valósult meg.[40]
1845-ben,
tehát három évvel Vachot Imre javaslatának kudarca után, az Erdélyi Híradóban
újabb cikkíró, Mártonffy Ignácz, a vándorszínészet színvonalatlansága kapcsán
veti fel ismét a színésziskolák gondolatát. "...azon tanodákat odahagyott
ifjaktól, kik a’ vándor szinészet arszlán életében török paradicsomot vélnek
élvezhetni - miként lehessen várni, hogy szerepeiket be tanulják, midőn épen a’
tanulás szeretetlensége kergeté e’ dicsőségtelen tövises pályára. Szinésznevelő
intézetek eszméje merült fel önként agyamban, melly vándor társaságoknak is
volna képes alkalmasabb egyéneket nevelni, de Erdélyben még sokára jövend el
ennek is országa..."[41]
Ha egy szinitanoda létrehozhatóságában a szerző indulásból kételkedik,
Vachottól eltérően az erdélyi színjátszás helyzetének jobbítását nem
ösztöndíjalapítvány létesítésében látja, hanem műkedvelő társulatok
alapításában: "Mennyivel kielégitőbb élvezetet nyujtana városi ifjuságból
közczélokra alkulandó mükedvellő társulat?! Ezt egy mivelődés utján haladni
akaró városka méltán várhatná erélyes ifjuságától... de ez nekem is csak
szerény kegyesóhajtásom, mint idegentől illik."[42]
Mártonffy a gondolatot nem fejti ki; arról, hogy a műkedvelő fiatalok
tevékenységét a hivatásos színház iskolájának szánná, nem értekezik.
Kolozsváron a
színház védnökségével időközben beindult egy tanoda: Havi Mihály kolozsvári társulatigazgató
balettiskolája. Az 1844–1845-ös évadban az alapítás szándékát a következő
szövegű falragasz jelzi: "Tisztelettel szólíttatnak fel azon t.c. szülék,
akik gyermekeiket a táncművészetben alaposan taníttatni kívánják,
szíveskedjenek ebbeli kívánságukat a színigazgatóságnál bejelenteni, minthogy
ez a gyermekeket saját kölcségén tartott balettmester által fogja taníttatni,
azon kikötés mellett, hogy a gyermekbalétekben azok részt vegyenek, melyre
színi öltözeteket a színi ruhatárból kapandnak a pesti nemzeti színháznál
divatozó szokás szerint.”[43].
Egy 1844. november 23-i színlapon a beiratkozásra való utolsó felhívásként
pedig a következő hangzik el: "Még hétfőn délig vétetnek fel gyermekek a'
táncziskolába. Értekezhetni a' színházirodájában."[44]
Hogyan
születhetett meg a kolozsvári balettiskola gondolata? Havi Mihály és Szerdahelyi
igazgatása alatt a műsorrendben a zenés darabok kaptak nagyobb fontosságot.[45]
Mivel pedig az operaelőadásokon gyakran került sor balettbetétekre, az
igazgatóság hangsúlyt fektetett a színház keretében történő táncosképzésre. A
színházi balettiskola 1844. novemberében megkezdte tehát működését.
Növendékeinek színrelépésére nem egyszer a helyi lapok is reflektálnak. 1845.
február 11-én a Mult és Jelen a január 31-én bemutatott Báléj táncosai között a
balettiskolásokat is pozitívan méltatja "... az egymást felváltó tánczok,
egy tréfás 'Pas de deux,' melyet Szombati és Kaczvinszkiné jártak, a’ Jupiter,
Juno, Apolló, Diana, Merkur, Plutó ‘s több mythologiai istenek párizsi minták
szerint készült öltözetei ‘s diszmenete, továbbá ezen istenek es torzalakok
hangversenye, a’ chitana spanyoltáncz Szentpéteriné és Farkas Pepi által, ötös
chinai furcsa táncz Kajetán tánczmester, és a’ táncziskola nevendékei által,
‘s az egész bálszemélyzettől tánczolt nagy galoppade, mind elég pontosan hajtattak-végre,
‘s mulattatok valának.”[46]
Az
1845. február 3-án bemutatott "ismeretes bécsi némajáték
(pantomime)", az Arlequin kalandjai élve halva" kapcsán
táncnövendékek színpadi jelenlétéről a korabeli újságok nem, csak a színlapok
beszélnek. A pantomimet Kajetán tanította be, "Az előadás meglehetős volt,
t.i. a’ mennyiben itt kivihető volt; egyébiránt szinházunk avult és
megrongyollott gépezetét erősen szembetüntette, valamint e’ játéknak becset adó
csalódást és szemfényvesztést lehetetlenné tette. Igy többek köztt, midőn
Arlequin-nek a’ házba az ablakon kellett volna bérepülni, mint Bécsben
történik, itt a’ ház falára szegzett grádicson mászott-fel, ‘s úgyment-bé az
ablakon.”[47]
1845.
március 1-jén néhány gyermek a Kajetán baletmester jutalomjátékaként színre
kerülő "Kobold"-ban játszott. Magáról az előadásról, amely önmagát
"Az ismeretes bécsi balét"-ra hivatkozva hirdette, a kritika
elmarasztalóan nyilatkozott, viszont egy gyermektáncosról elismerően vélekedik:
"dicsérettel emlitjük a’ kis Lázár Málvina által ügyesen és nagy
pontosságal eljárt spanyol cachuchát (olv. kacsucsa)."[48]
Mint láttuk, a balettnövendékekkel Kajetán táncmester
foglalkozott, aki a bécsi balettek látványosságának a helyi színház gépezetével
Kolozsváron még csak nyomába sem léphetett.
Akár 1771-ben a Hoftheater igazgatósága, a kolozsváriak is maguk
fizették a növendékeket oktató balett-táncost. Úgy tűnik, hogy Havi
vállalkozása azonban inkább rendezői célokra kívánt gyermektáncosokat
toborozni, mintsem a tánckar fokozatos utánpótlását kinevelni. Motiválta ebben
a pesti divattal való lépéstartás igénye, ahogy arra annak idején 1844-ben a
szülőkhöz intézett felhívásában utalt. A társulat elutazásával azonban a
tánciskola is bezárta kapuit, a tanoda újraindításáról Havi együttesének
Kolozsvárra való visszatérését követően nincs tudomásunk.
Meglátásunk szerint a színházak mellett működő,
Haviékoz hasonló tanodák megszületésében a hivatásosnak számító társulati
balettmesterek fontos szerepet játszottak. 1859. november 20-án és 27-én a
Kolozsvári Színházi Közlöny hasábjain egy újabb tánciskola hirdette magát:
ezúttal nem balett, hanem társastáncok oktatására: “Ferdinand szinházi
tag, tisztelettel jelenti, hogy mindennemü társastánczra iskolát nyit, mint:
magyar, lengyel, franczia, polka, mazurka, sat. tánczra, a tanulni óhajtók
jelentsék magukat a színháznál.”[49] A
nem kimondottan gyermekek tanítását felvállaló indítvány további sorsáról
nincsenek ismereteink.
Nem véletlen, hogy a kolozsvári színház mellett a
bécsi Mülleréhez hasonló színésziskola még az 1860-as években sem verhetett
gyökeret, amikor Pest 1865-ben már
létrehozta saját tanodáját: Ha volt is állandó színház, az egyes
színészek és társulatok túl nagy mobilitással rendelkeztek ahhoz, hogy
mellettük egy új színésznemzedéket intézményes keretek között ki lehessen
nevelni. A tudatos színészképzés intézménye különben sem bírt volna még vonzerővel
az erdélyi társadalom számára. Ennek okát egy zsebkönyv lapjain gr. Bethlen
Miklós 1859-ben a következőképpen fogalmazza meg: "Több oldalról hallám
pengetni egy szinészi oskola felállítását, – véleményem szerint addig még sok
teendő van. – Mert ugyanis ki fog a mai prózai világban ez oskolában tanulni és
fáradni azért, hogy öregségére 1500 pft. évi dijt kapjon? Egy ily ember vagy
bolond, vagy lángelme, mindkettő alkalmatlan egy szinháznál. – Addig, mig nincs
jutalom, nincs czél és nincs verseny.”[50]
A 19. század végén és a 20. század első felében tehát a kolozsvári
zenekonzervatórium továbbra is
helyettesítette az erdélyi színitanodát, egy állandó színésziskola csupán ennek
utóda, a Magyar Zene- és Színművészeti Főiskola megszületésével jöhetett létre
Erdélyben.
IRODALOM
Bessenyei György: Delfén. Bécs 1772.
Blümml, Emil Karl - Gugitz, Gustav:
Alt-Wiener Thespiskarren. Die Frühzeit der Wiener Vorstadtbühnen. Wien 1925.
Darvay Nagy Adrienne: A kolozsvári nemzeti
színház. (1821. március 12.-1919. szeptember 30.) In: Kántor Lajos–Kötő
József–Visky András szerk.: Kolozsvár magyar színháza 1792-1992. Kolozsvár
1992.
Dieke, Gertraude: Die Blütezeit des Kindertheaters. Ein
Beitrag zur Theatergeschichte des 18. und beginnenden 19. Jahrhunderts.
Emsdetten 1934.
Erdélyi Híradó. Kolzsvár 1842.
1845.
Kolozsvári Színlapok. OSZK Színlapgyûjteménye. 1829. május
22.
1833. március 13.
1844. november 23.
1845. január 3.
Kolozsvár. 41. szám.
Kolozsvár 1889.
Kolozsvári Színházi Közlöny.
Kolozsvár 1859.
Kosch, Wilhelm (szerk).: Deutsches
Theater-Lexikon. Biographisches und bibliographisches Handbuch. 2. kötet.
Klagenfurt, Wien 1960.
Lakatos István: A kolozsvári magyar
zenés színpad. (1792-1973). Bukarest 1977.
Magyaróssy Gyula (szerk): A
kolozsvári Zene-Conservatorium évkönyve az 1888. évről. Kolozsvár 1889.
Müller, J.H.F.: Abschied von
der K.K. Hof- und Nationalbühne. Wien. 1802.
Mult és Jelen. Erdélyi Hirlap.
Kolzsvár 1844. 1845.
Tar Gabriella-Nóra: Gyermek a felvilágosodás és reformkor
erdélyi színpadain. In: Egyed Emese (szerk): Theátrumi könyvecske. Színházi
zsebkönyvek és szerepük a régió színházi kultúrájában. Kolozsvár 2002.
Theatral Wochenblatt. Für das Jahr 1778. Hermannstadt.
Wellmann Nóra (szerk): Színházi hírek 1780-1803. Budapest 1972.
Winkler, Gerhard: Das Wiener Ballett von Noverre bis Fanny Elszer. Ein Beitrag zur Wiener Ballettgeschichte. Diss. Wien 1967.
[1] Winkler, Gerhard: Das Wiener Ballett von Noverre bis Fanny Elszer. Ein Beitrag zur Wiener Ballettgeschichte. Diss. Wien 1967. 58.
[2] Uo.
[3] Uo.
[4] Uo.
[5] Bessenyei György: Delfén. Bécs 1772.
[6] Dieke, Gertraude: Die Blütezeit des Kindertheaters. Ein Beitrag zur Theatergeschichte des 18. und beginnenden 19. Jahrhunderts. Emsdetten 1934. 156.
[7] Uo.
[8] Mülller, J.H.F.: Abschied von der K.K. Hof- und Nationalbühne. Wien. 1802.
[9] Blümml, Emil Karl - Gugitz, Gustav: Alt-Wiener Thespiskarren. Die Frühzeit der Wiener Vorstadtbühnen. Wien 1925. 170.
[10] A tervet lásd Müller: i.m. 239-245.
[11] Uo.
[12] Dieke: i.m. 158.
[13] Blümml-Gugitz: i.m. 173.
[14] Uo. 177.
[15] Dieke: i.m. 164.
[16] Uo.
[17] Uo. 165–166.
[18] Uo.
[19] Uo.
[20] Kosch, Wilhelm (szerk).: Deutsches Theater-Lexikon. Biographisches und bibliographisches Handbuch. 2. kötet. Klagenfurt, Wien 1960. 995.
[21] Theatral Wochenblatt. Für das Jahr 1778. Hermannstadt.
[22] "Iskolákat lehetne létre hozni a színház számára. A suszternek is van iskolája, miért ne lehetne a színésznek is ugyanúgy?” Theatral Wochenblatt. 1778. 50-51.
[23] “Képzeljünk csak el egy fiatal lényt, (…), aki természetes képességeihez a széptudományok és a színpaddal kapcsolatos művészetek ismereteit is összegyűjtötte. Fordítson csak immár némi időt arra, hogy tantételeit és tapasztalatait nemzeti színházak híres művészeinek játékával hasonlítsa össze, elmaradhat-e még vajon, hogy szorgalom és gyakorlás által egy művész hírnevét megszerezze?” Uo.
[24] Wellmann Nóra (szerk): Színházi hírek 1780-1803. Budapest 1972. 60.
[25] Theatral Wochenblatt. 1778. 50-51.
[26] Az erdélyi gyermekszínészet kérdéseirõl egy korábbi tanulmányomban értekeztem. Lásd. Tar Gabriella-Nóra: Gyermek a felvilágosodás és reformkor erdélyi színpadain. In: Egyed Emese (szerk): Theátrumi könyvecske. Színházi zsebkönyvek és szerepük a régió színházi kultúrájában. Kolozsvár 2002.
[27] Uo. 72.
[28] Mult és Jelen. Erdélyi Hirlap. 15. szám. Kolozsvár 1845. 90. Kiemelés tõlem.
[29] Erdélyi Híradó. 31. szám. Kolozsvár 1845. 242. Kiemelés tõlem.
[30] Benkõ András: Énekesjátéktól – az operáig. (A kolozsvári magyar zenés színpad fejlõdése 1948 decemberéig.) In: Kántor Lajos–Kötõ József–Visky András (szerk.): Kolozsvár magyar színháza 1792-1992. Kolozsvár. 1992. 101.
[31] Az alapító dokumentumot az iskola 1888-as évkönyve idézi. Lásd Magyaróssy Gyula (szerk): A kolozsvári Zene-Conservatorium évkönyve az 1888. évről. Kolozsvár 1889. 23.
[32] Uo. 4.
[33] Lakatos István: A kolozsvári magyar zenés színpad. (1792-1973). Bukarest 1977. 33.
[34] Kolozsvári Színlap. OSZK Színlapgyûjteménye. 1829. május 22.
[35] Vö. Kolozsvári Színlapok. OSZK Színlapgyûjteménye. 1833. március 13., illetve 1845. január 3.
[36] Mult és Jelen. 2. szám. 1845. 7.
[37] Benkõ: i.m. 101.
[38] Kolozsvár. 41. szám. Kolozsvár 1889. 1.
[39] Erdélyi Híradó. 49. szám. 1842. 293.
[40] Darvay Nagy Adrienne: A kolozsvári nemzeti színház. (1821. március 12.-1919. szeptember 30.) In: Kántor Lajos–Kötő József–Visky András szerk.: Kolozsvár magyar színháza 1792-1992. Kolozsvár 1992. 101.
[41] Erdélyi Híradó. 13. szám. 1845. 99.
[42] Uo.
[43] A falragasz szövegét Lakatos István közli könyvében, pontos forrást a szerző nem ad meg. (vö. Lakatos: i.m. 44.)
[44] Kolozsvári Színlap. OSZK Színlapgyûjteménye. 1844. november 23.
[45] Lakatos: i.m. 43.
[46] Mult és Jelen. 12. szám. 1845. 71.
[47] Uo. 15. szám. 1845. 89.
[48] Uo. 19. szám. 1845. 114.
[49] Kolozsvári Színházi Közlöny. 14. szám. Kolozsvár 1859.
[50] Szinházi emlény. A szinészetet hőn pártoló közönségnek tisztelettel ajánlva. Kolozsvár 1859. 23.
© Tar Gabriella-Nóra, 2002