Várhelyi Ilona

Drámajáték ma az oktatásban, avagy közel 20 év tapasztalata a debreceni Ady Endre Gimnáziumban

 

19. éve folyik az iskolánkban művészeti nevelés; azon belül dráma-tagozat és ének-zene tagozat.

Ezen a konferencián – úgy gondolom – minden magyar résztvevő tudja, hogy mit takar ez a képzési forma. A vendégek kedvéért engedjék meg, hogy röviden ismertessem.

A felvételi vizsga után, ahol is a jelentkezők készségeit és képességeit vizsgáljuk:

-        magát a személyiséget

-        a kreativitást

-        a ritmusérzéket

-        az előadói készséget

-        az ének hangi adottságot

-        az általános intelligenciát

-        az olvasottságot

-        a beszéd- és fogalmazási készséget

A kiválasztott tanulók: 25 gyerek (két csoportban foglalkoztatva) és 10 ének-zene tagozatos gyerek egy gimnáziumi osztályban dolgozik együtt 4 évet.

Néhány területen azonos képzést kap az osztály valamennyi tanulója.

Így a délelőtti törzsórákon igyekszünk a nagyon szűkös órakeretek ellenére is komplex humán műveltséget tanítani:

A történelemhez, mint alaptantárgyhoz illeszkedik az emberiség történelmi, műveltségi korszakait figyelembe véve az irodalom, a zenetörténet, és a képzőművészet története.

Ebben az osztályban heti 2 ének-zene órát és a 12. évfolyam végéig rajz-képzőművészettörténet órát kapnak a gyerekek.

A testnevelés órákból: 2-tánc óra.

A drámatagozat tagozati jellegét a délutáni órák adják.

Az alábbi tantárgyakat tanulják órarendi keretben:

-        beszédtechnika, színpadi beszéd, versmondás

-        hangképzés, színpadi ének (korrepetitorral)

-        kreatív színpadi játék

-        elméleti képzésben is részesülnek: a 11. osztálytól színház és drámatörténetet, színház és drámaelméletet tanulnak.

A gyakorlati tárgyakból heti 1, illetve 2 órájuk van; az elméletből heti 2 óra.
Az elméleti és gyakorlati tárgyakból érettségi vizsgát tesznek. (Félévente a gyakorlati tárgyakból nyilvános vizsgát tartunk.)

Igyekszünk ebben az osztályban az idegen nyelvi órák számát növelni, hiszen az utóbbi időben kb. 7-8 éve – a lehetőségekhez képest – összekapcsoljuk a drámajátékot és az idegennyelvi képzést.

-        Az iskola egyéb osztályaiban is jelen van a drámajáték, de ez bonyolult és nehéz probléma.

-        Aki ismeri a magyar közoktatás helyzetét; a tanár kollégák szakmai igényességét, az érettségi és különösen az egyetemi, főiskolai felvételi vizsgák hatalmas anyagmennyiségének szorítását az tudja, hogy csak nagyon nehezen lehet rábírni a különböző szakos kollégákat, hogy a drámajátékot beépítsék a szakmai órájukba.

A 40 fölötti korosztály nem is ismeri ezt a fogalmat. Az ő esetükben (a többségéből) – a személyes tapasztalás hiányzik, ezért csak keveseket lehet meggyőzni ennek a módszernek az abszolút pedagógiai, pszichológiai, emberi pozitív hatásáról, valamint arról a kicsit sem elhanyagolható eredményről, hogy az adott tantárgy azon részeit, melyeket sikerült drámapedagógia-módszerrel eljuttatni a növendékekhez, még 10-15 év (nekünk ennyi tapasztalatunk van) után is elevenen él az emlékezetükben.

Igaz, hogy a tanári felkészülés a mindennapi általános, sokszor rutinból megtartott órák felkészülésénél sokszorosan több időt igényel!

Az Ady Endre Gimnáziumból 14 évvel ezelőtt érettségiztek először drámatagozatos diákok.

Az iskolavezetés következetes odafigyeléssel – a körülményektől természetesen nem függetlenítve – igyekszik a volt drámatagozatos növendékeket tanárként visszahívni, így az a szerencsés helyzet alakult ki, hogy mára több féle végzettségű volt adys, tanárként: meggyőződéssel és természetes könnyedséggel alkalmazza az iskolai élet különböző területein ezt a technikát. Tehát ne tűnjön nagyképűségnek, de a debreceni Ady Endre Gimnázium oktatási és nevelési stratégiájában jelen van a drámajáték.

Nagyvonalakban az alábbiakban jelzem, hogy az iskola mely területein van jelen a drámajáték.

-        Természetesen első helyen a szakmai órákon a drámatagozatos osztályokban (kreatív színházi játék)

-        Kb. 5 éve fogalmazódott meg az az igény az iskola egyéb osztályaiba járó gyerekek részéről, hogy ők is szeretnének a drámásokhoz hasonló foglalkozásokat.

Azóta is létezik egy volt adys, immár diplomás színész vezetésével a „nemdrámás” kreatív játék. Egy csoportnyi gyerek érzi itt nagyon jól magát hetente 1x 2 órában.

-        Közülük sok diákvezető került és kerül ki, mint ahogyan a drámás gyerekek közül is.

-        A drámajáték foglakozáson a gyerekek megtanulnak – többek között – élet-helyzetet elemezni, érvelni, vitázni, s ezen képességeiket kamatoztatják a diákszervezetben és az iskolavezetéssel szemben is a napi kommunikációban.

-        Ennek köszönhetően élénk DÖK élet folyik az iskolában.

-        A DÖK vezetők minden évben megszervezik a leendő adys gyerekeknek a békatábort, akik ismerkedési játékokkal, egyéb „drámás” vagy népi játékokkal szórakoztatják a kicsiket, és játékkal térképeztetik fel számukra a leendő tanárokat, az iskolaépületet, sőt a környéket is!

-        Ez a tevékenység már az őszi nyílt napon is él, ahol is az iskola iránt érdeklődő általános iskolások jönnek 1 napra az Adyba óralátogatásokra, tájékoztatásra. A DÖK-ös gyerekek már itt is bevonják a még csak érdeklődőket az együttes élményszerzésbe: játszva ismerkednek a gimnáziumunk rendszerével, szokásaival.

-        A beilleszkedő folyamatot tovább építve szeptember első hetében a teljes 9. és 7. évfolyam erdei iskolában ismerkedik egymással, a tanárokkal, a gimnáziumi élettel

-        Ez az egy hét szintén a drámajátékok érvényesülési tere. Drámások, volt adys drámások, DÖK-sök segítenek a tanároknak.

Maga a hét pedagógiai programja is drámajáték indíttatású.

Minden évben más témahetet megjelölve dolgoznak a gyerekek.

Pl.: az őskor, mint téma lehetőséget adott, hogy az őskorról hozott ismeretanyag alapján a szokásokat, a természetet, a vadászatot, az időjárást, a rajzot, a kommunikációt drámajáték formában „dolgozzák” fel az egyes csoportok. S itt mind a biológia, a rajz,
a testnevelés, az ének  szakos kollégák a drámajátékok segítségével dolgoztak a csoportokkal!

-        A kerettanterv a tavalyi évben lehetőséget adott, hogy minden 9. évfolyamos gyerek részesülhetett tánc- és dráma oktatásban.

Minden tanítási folyamat személyfüggő. Szerencsés az iskola, ha olyan drámatanárai vannak, akik személyiségükben érték-mértékadók a gyerekek között és szakmailag is képzettek.

-        A helyi tantervünkben megfogalmazott célok értelmében a tánc- és dráma órákon a nem drámás gyerekek eljutottak arra a szintre, hogy az iskolai ünnepséget október 23-án a
10. C angol-magyar kéttanítási nyelvű osztályunk szekér-színházi rendezésben vitte színre az iskola udvarán.

-        A belépő 7. évfolyamos osztályunknak tanulásmódszertan címmel drámajáték órákat tartunk 2. éve heti 1,5 órás időtartammal. Az egyik kedvenc órája a kicsiknek.

-        Iskolai hagyományként mindig a legfiatalabb osztály rendezi az évzárót.

A 2001/2002-es tanév végén a 7. E osztály valódi színházi jelenetsort csinált, így mutatva görbe tükröt az iskolatársak elé! (Drámajáték oktatása nélkül: dögunalom 1 vers, és lemezről a Himnusz évzáró a helyi – debreceni - szokás)

-        Az elsősavatás és tavasszal a búcsúzó 12. évfolyamnak rendezett Springparty is attól él és létezik, hogy kreatív, ötletdús gyerekek drámajáték módszerekkel élménydús szórakozást tudnak szervezni, vezetni egymásnak és maguknak.

-        Mindezek az előbb elmondott példák az iskola pedagógiai programja szerint ugyanolyan értékűek, mint maga az oktatási folyamat.

-        A klasszikus értelemben vett tantárgyi órákon az alábbiakban fordul elő drámajáték a debreceni Ady Endre Gimnáziumban:

-        Osztályfőnöki órákon több témában:
- nevelési esetek
- pályaválasztási gondok
- drogprevenciós foglalkozások

-        Földrajz órákon: egy-egy nép kultúrájának, szokásainak tanulásánál
pl.: Törökország – remek bazári jelenetek, de ha csak arra gondolok, hogy Argentínánál elénekelheti egy gyerek az EVITA „nagy” dalát márpedig eléneklik – utána más, pozitív  motivációval tanulja a tantárgyat (hogy egyáltalán ilyet lehet!!!)

-        Rajz órán: ebben az évben pl. nyílt órán (tanárok, szülők, bárki) megtekinthette a
9. E osztály középkori összefoglaló óráját, ahol mézeskalács sült és utcai bohócok invitálták a publikumot a gyerekek által készített „remekek” (templom makett…) megtekintésére.

-        Történelem óra: pl. A Habsburg ház trónfosztását megelőző parlamenti vita a
Református Kollégium Oratóriumában zajlik a gyerekképviselők érv- és ellenérv csatájában. Minden évben megtörténik, egy gyerek Kossuth Lajos által a detronizálás.

-        Irodalom óra: Hagyomány az összefoglaló óra. Jelesen: Egy irodalmi, történelmi korszak zárása először elméleti síkon a 4 szaktanár együttes jelenlétében (irodalom, történelem, rajz, ének), majd a gyerekek teljesen önálló munkája nyomán ún. Pódiumos összefoglaló, ahol a színpadon egy keretjátékot kitalálva maguk szerkesztik meg az órát, úgy, hogy a 4 féle tantárgyi órán tanultak egy színpadi egységet alkotva élvezhető előadássá váljanak. Díszlet, jelmez, zene, világítás, dramatizálás, előadás után a társak kritikája és az önkritika is feladat!

Vagy: Egy-egy irodalmi mű lényeges pillanatának pódiumra hangszerelt változata.

 Volt már Légy jó mindhalálig drámajátékban feldolgozva a 7. osztályban, amiben Nyilas Misi és Török Úr napirendjét írták meg a gyerekek és fantasztikus „élet-szagú” jelenetek születtek.

(2 éve volt, de még mindig emlegetik! – pedig se bemutató, se közönség, se vizsga – csak egy egyszerű óra volt )

Biológia óra: A tanulásmódszertani órát hallgatott 8. E osztályban a dohányzás ártalmairól tanulva – pillanatok alatt reklám ill. anti-reklám készült jelenetben, játékosan.

A drámajáték órai alkalmazását az idegen nyelvek tanítása klasszikus módon használja (Olasz, latin, angol, német, francia)

A beszédhelyzetek, a társalgási témák valós helyzeteket produkálnak, különös tekintettel, ha a kolléga hajlandó kimenni a piacra, megteríteni a teremben… - és szerencsére hajlandók! De szokott karácsonyi, angolul tartott Christmas party lenni, és latin órán évvégi LAKOMA – játékkal fűszerezve.

A leghatásosabban, egyúttal a legeredményesebben az utóbbi időben a drámajáték és az idegen nyelvek együtthatása működik.

Készült már: német nyelvű  musical – Ausztriában vendégszerepeltünk vele.

Francia nyelvű darabok – fesztiválon 2. hely → Franciaországba mentünk utána 1 hétre a darabbal!

Olasz nyelvű színdarabok – minden évben az országos olasz nyelvű fesztiválon 1-3. helyezést érnünk el. Szintén jártunk vele Olaszországban.

Az angol nyelv, mint legnépszerűbb idegen nyelv viszi a pálmát.

6 éve állandó döntős szereplői vagyunk a solymári angol nyelvű fesztiválnak. Többször voltunk Angliában, Belgiumban, Romániában, Olaszországban angol nyelvű nemzetközi fesztiválokon.

Nyaranta angol nyelvű nemzetközi fesztiválokon és workshop-os táborokba jutunk el (Németország, Finnország, Portugália).

A csúcspont egy Socrates pályázat volt, amellyel 2 hetet dolgoztunk Angliában, ahol egy magyar író angolra fordított művét tettük színpadra 20 angol és 20 magyar gyerekkel (Örkény: Egypercesek) és Debrecenben szintén 2 hét alatt Shakespeare: Tévedések vígjátékából csináltunk egy órás keresztmetszetet az angol drámatanár vezetésével.

Jó magam német szakosként és drámatanárként vezetem 19 éve az iskola ezirányú munkáját, aki azért minden nyáron angolul is tud játszani, és olyan csínytevéseket szervez az iskolában, hogy a tanárkollégák 4-10 éves korú gyerekeit beszervezte egy nagyon sikeres, nagyon populáris előadásba! Így minden „tanárom” már nagyon sokszor megnézte a József és a színes, széles vásznú álomkabát című musicalt, amelyben énekelnek (magyarul és angolul is tudják) a saját gyerekeik és úgy tűnik, hogy egész más szemmel nézik azóta a drámás gyerekeket, a drámai képzést, a drámajátékot! Bízom benne, hogy ilyen módon egyre nő azoknak a kollégáimnak a száma, akik becsempészik a saját szakóráikra a drámajátékot!

-        De: volt már arra is példa, hogy szülőkből szerveztünk énekkart az Adyák Gálára.

Az idei terv pedig, hogy drámajáték kurzust indítunk a tanároknak és szülőknek!

© Várhelyi Ilona,  2002